Kort träning med byten.

Hade lovat att jag skulle filma på dagens träning och det blev det. Dock väldigt få filmsnuttar (utom på slalomet :razz:) just för att jag skulle börja jobba tidigare och därmed ett kortare träningspass. Stackars Azlan fick sitta och titta på medans Era och Anni tränade. 😦 Men han får träna imorgon istället! 😀

Insåg att jag borde ha gjort minst ett till klipp med det tvingade framförbytet för jag tror inte att det syns så bra. Vid ett tvingat framförbyte vill man att hunden ska hoppa på hindrets baksida. På DVD:n står man på hindrets baksida, med näsan åt det hållet man vill att hunden ska runda hinderstödet. Man ställer det närmsta benet vid början av bommen och sträcker ut den närmsta handen ut mot hinderstödet så att hunden (som är på andra sidan) ser handen. Då blir tyngdpunkten ganska låg. Jag gör inte detta på filmen utan jag står lite längre mot sidan där Era ska runda. Just för att det ska bli lättare för honom att se vart han ska.

Själv gillar jag inte detta byte. Kanske för att jag inte har kört det mer än 4 gånger men nog borde jag ha börjat bli så erfaren att jag ganska tidigt kan känna av om jag gillar ett byte eller inte? Tanken med bytet är att vägen för hunden ska vara att ta hindrets baksida och sedan hamna på din vänstra sida i detta fallet. Jag kände att det fungerade bättre genom att skicka Era runt hinderstödet och göra ett framförbyte på hindrets framsida för att få honom in på min vänstra sida. Med lite träning skulle jag nog kunna göra ett blindbyte istället? Sedan filmade vi falskbytet och även Lisa Fricks variant av att tråckla. Vad tycker ni? Alla dessa byten är lika otränade. Så vilka varianter är de bättre? Själv gillar jag min variant istället för det tvingade framförbytet och Lisas variant av tråckling än falskbyten.

Sedan kunde jag inte låta bli att filma vår slalomträning! 😳 Jag älskar att träna slalom med Era!!! Tror att vi kört runt 15 pass. Vi slutade att använda slalombågar rätt så tidigt och jag har bara haft bågar på en gång under vår 6-pinnars träning. Idag provade vi 8-pinnar för första gången! Slalomet satt dock inte ihop och det ställde till det ibland när han hade gasat på så de felen räknar jag inte! 😛 Han är lite för het i början och bara rusar in i portarna utan att tänka och då hinner man inte bromsa upp sig för att ta andra porten. Eller så sticker han fram med fortsatt fokus på mig och missar första porten för att den hamnat ur synvinkeln när han fokuserar sig på slalomet. Något som jag har lite svårt för att komma åt då jag väntar ut tills han tittar framåt men samtidigt ser det ut som han fortfarande har mig på hjärnan. Det kommer att rättas till när vi får möjligheten att träna på längre avstånd. Lite trångt inne i lokalen. Men jag säger bara det – vilket grymt slalom han kommer att få när han blir äldre och visare!!! :mrgreen: