I brist på annat . . .

som tid att skriva om helgen och nytillskottet, bjuder jag på en liten kortfilm från förra veckans träning. Frånvaron av agility de senaste två dagarna har byggt upp ett ordentligt sug till att träna RC. Det har nästan gått en hel vecka nu!!! Längtar så till imorgon när jag är ledig och har all tid i världen på mig att bygga bana och träna! Ska klura på hur jag ska förändra balansen och ansatsen för att öka störningen under tiden som jag jobbar ikväll. 😀 Om någon har tips på hur jag kan träna uppfarten utan att Gavi behöver ta hela balansen vore jag tacksam! Har funderat på det länge nu för allt hänger på hur han tar uppfarten. Om han trampar på kontaktfältet, och inte tar ett stort kliv upp precis ovanför kf, och om han har rätt balans när han springer uppfarten brukar det inte vara någon tvekan om att det blir rätt i slutet. Jag känner mig mest orolig över det för han har ramlat ner från balansen fler gånger än Era och Azlan. Tror han har gjort det 4-5 gånger hittills och det är verkligen inte ok. Så hur hjälper jag honom? Att ställa ett bord och ha belöningen där kräver nämligen ett riktigt stort bord . . .

Kortfilmen är från när vi tränar serpentin förra veckan. Gavi har en bit kvar innan jag kan ställa dem på linje. Som att förbättra hopptekniken genom att bromsa lite. Han springer lätt förbi det mittersta om jag vinklar det hindret för mycket. Imorgon blir han 14 månader. Med andra ord lång tid kvar innan han ska vara klar. För debuten i alla fall. Precis som med all träning blir man aldrig färdiglärd! 😉 Däremot känns det som all hinderinlärning går fort medans jag känner att jag saknar kontrollen bland hindren. Därför kommer hinderinlärningen att stå tillbaka för bara handlingsövningar i ca 2 mån. Vilket passar mig och Era perfekt! Har konstaterat att det vore bättre att anpassa Gavis träning efter Eras istället för tvärtom! Vroom, vroom över första bästa hinder! 😛